Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Friday, October 15, 2010

2 minggu yg bakal membuatkan aku terus teruja

Salam sejahtera,
Insya Allah, dua minggu yang mendatang ini bakal membuatkan aku terus teruja (excited) dengan 20 ekor induk yang bakal melahirkan anak. Jika beberapa bulan yang lepas KAA telah merekodkan kelahiran sebanyak 116 ekor anak dalam sebulan, potensi suatu rekod baru untuk bulan ini juga adalah besar. Agak malang peratus kematian (dalam masa 1 bulan) untuk kelahiran yang lepas adalah besar. Diharapkan kadar itu akan turun mendadak pada kali ini. Di antara perkara yang telah dan bakal dibuat ialah:
1. membuat dan mengubahsuai sangkar menggunakan dawai berukuran kecil - ini ialah untuk mengelakkan gangguan tikus dan lain-lain makhluk asing yang mungkin mengganggu anak arnab. Ular tedung dan sawa pernah ditemui dan dibunuh di kawasan KAA menternak arnab.
2. menyediakan bekas makanan dan minuman yang bersaiz besar untuk memastikan ianya cukup untuk bekalan sehingga lebih dari sehari.
3. membuat kepungan sekeliling sangkar arnab untuk mengelakkan ayam-ayam KAA mematuk anak arnab. (utk jangkan panjang, pagar akan dibuat memisahkan reban arnab dari kawasan ayam)
4. mengurangkan sentuhan dan gangguan manusia pada anak-anak arnab.
5. menyediakan saiz kotak sarang (nestbox) yang bersesuaian dengan saiz induk - untuk pastikan anak tidak terpijak oleh ibu.

Beberapa induk telah mula memasukkan daun-daun napier dan rumput yang dibekalkan ke dalam kotak sarang mereka. Diantaranya ialah Hariati(LH), Kapas(A), Kejora(M), Arang(M) dan Comot(NZ). Situasi begini kadang-kadang membuatkan aku sangat teruja sehingga masih berada di reban arnab melewati jam 12:00 malam. Mungkin selepas musim kelahiran kali ini aku akan mula menjual anak-anak arnab secara lebih aktif.

No comments:

Post a Comment