Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Tuesday, September 10, 2019

Arnab kembali popular

Sejak kebelakangan ini penternakan arnab untuk daging terutamanya nampak semakin mendapat tempat dalam masyarakat. Teringat aku pada zaman sekolah dulu semasa penternakan arnab mungkin baru mula dipromosikan oleh seorang menteri pertanian pada masa itu untuk menternak arnab sebagai salah satu sumber makanan. Satay tentunya merupakan salah satu daripada menunya. Seingat aku disebabkan ramai yang merasakan arnab lebih kepada haiwan kesayangan dan mereka dapati agak sukar untuk menjamah satay atau hidangan daging arnab. Maka projek itu akhirnya hanya menjadi sebagai satu cubaan sahaja dan tiada kejayaan yang ketara.

Kini generasi baru lebih berminat untuk mencuba dan ramai yang mendapati satay arnab sangat enak dan sanggup membayar lebih daripada satay daging atau ayam. Malangnya stok arnab agak sukar didapati kerana tidak ramai penternak yang menjalankan penternakan dalam skala yang besar. Keadaan semasa membuatkan aku untuk membesarkan semula perjalanan dan cita-cita aku untuk menjalankan suatu perusahaan yang berteraskan arnab. Insya Allah dengan izinNya tahun depan aku bertekad untuk membesarkan reban dan mensasarkan untuk memelihara 100 ekor induk. Proses pembiakan dah dimulakan dengan baki induk yang masih ada. Pohon doa semua agar ianya menjadi kenyataan.

Sunday, September 2, 2018

Masih bertahan... tapi skala kecil

Salam sejahtera,

Hobi ini masih diteruskan tapi dalam skala yang kecil sahaja. Di benak fikiran ini masih mempertimbangkan antara kesuntukan masa dan kebaikan seperti beriadah, penenang fikiran dll.
Ada hari tertentu memang tak sempat meluangkan masa menjenguk mereka walaupun kat depan rumah je.


Monday, March 28, 2016

Angan angan belum kesampaian

Salam sejahtera,
Lokasi lama kini telah dibina rumah. Tak lama lagi akan didiami oleh pemilikya (adik bongsu).













Buat sementara ini, semua arnab peliharaanku menetap dalam reban yang dibina depan rumah je, seperti yang telah dimaklumkan sebelum ini. Tanah reserve jalan yang tak jadi dimajukan. Jumlah arnab dalam sekitar 50 induk. Cukup untuk buatkan aku berpeluh tiap hari memberi makanan dan minuman untuk mereka. Kadang-kadang ia juga seakan mengikat kaki ku dari membuat aktiviti lain di petang hari.

Tiap bulan aku akan ke kilang makanan haiwan mendapatkan stok makanan untuk sebulan. Biasanya 20 beg akan dibeli. Daun rumput napier memang tersedia disebelah reban, tapi cuma hari minggu saja dapat aku berikan.





















Angan angan nak buat kandang lebih besar tapi belum berjaya lagi.

Thursday, April 2, 2015

Mencari alternatif makanan

Salam sejahtera,
Beberapa hari lepas, seperti biasa aku ke kilang membeli makanan arnab. menambah stok pallet arnab yang makin berkurangan. Aku dimaklumkan harga seguni 25kg telah naik RM1.00. Hah ha...Tak pastilah apalah puncanya. Samada harga RM yang semakin menurun atau gst atau kedua-duanya sekali. Kini makanan alternatif perlu ditambah untuk mengurangkan kos operasi ternakan arnab ni.

Tuesday, February 17, 2015

Salam sejahtera 2015

Assalamualaikum semua,

Alhamdulillah dalam seminggu yang lepas ada 3 pelanggan (lama dan baru) datang membuat pembelian arnab dari KAA. Teringat pula blog ni yang dah lama tak ada berita. Jadi hari ini diusahakan sedikit coretan buat tatapan pembaca.

Tempat baru depan rumah dirasakan makin sempit bilamana kadar perbiakan semakin bertambah. Ada beberapa sangkar yang menempatkan ibu dan anak-anaknya dalam dua generasi. Biasanya bila anak dah 2 bulan, mereka akan ke sangkar baru. Ibu pula akan mula bersedia untuk anak yang seterusnya.

Baka pedaging masih menjadi tumpuan manakala baka lain seperti lop ear dah mula membiak. Sebelum ini lop ear cukup susah membiak. Asyik kepupusan sahaja.

Cuti raya Cina ni bolehlah repair sikit mana-mana sangkar yang dah dhoif tu...