Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Sunday, September 6, 2009

Anggora kelahiran petang



Salam semua. Alhamdulillah Anggora aku dah beranak petang kelmarin. 4 ekor semuanya. Dok ingat arnab ni biasanya beranak waktu malam je. Tapi yang ni di siang hari.. Tak pe, janji tuan dia dapat tumpang seronok. Pada sebelah paginya aku ternampak bulu-bulu Anggora bercambah dalam sangkar. Hah ni nak beranak dah ni fikir aku. Kotak anak memang dah tersedia dalam sangkar lebihkurang seminggu dah. 3-4 hari sebelum ni dah letak sikit carikan kertas tapi dia buat derk je. Tapi pagi kelmarin bila carikan kertas (schreaded paper) tu diletakkan memang sibuk dia angkut masuk dalam kotak anak tu. Hah sah dia nak beranak dah. Aku tambah sampai habis semua kertas yang ada dalam simpanan untuk Anggora ni. Anggora jantan pasangan setia dia sejak mula beli dulu diasingkan dalam sangkar lain. Bagi ruang mak nak beranak...
Pada petang hari cuaca agak sejuk dan berangin. Aku baru saja balik membaiki mesin rumput yang tak boleh nak jalan. Aku berjalan ke arah sangkar Anggora dan ternampak seeokor anak dia atas lantai. Alhamdulillah dah beranak si Anggora ni. Tapi awat atas lantai je. Kotak kan dah disediakan... Jengok dalam kotak...oh ada lagi kat situ. Nampak ada dua lagi kat dalam tu. Aku panggil anak aku untuk ambil kamera dan snap beberapa shot anak-anak arnab tu. Yang kat luar tu aku masukkan dalam kotak bersama anak lain
Pagi ni biasalah curious nak tahu keadaan anak-anak Anggora tu. Tengok dalam kotak, eh ada empat ekor semuanya. Aku berdoa agar semuanya hidup membesar dan tak ada masalah ape-ape..Ibu Anggora ni agak garang berbanding dari yang jantan. Tak pe nanti kalau sempat cerila lagi.

No comments:

Post a Comment