Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Thursday, November 5, 2009

Datang dan pergi



Aku pulang kerja petang kelmarin dengan perasaan ingin tahu yang agak tinggi untuk mengetahui keadaan Putih. Ia kelihatan sibuk di sebelah pagi menyiapkan nestbox untuk kelahiran. Alhamdulillah bila aku menjenguk ke dalam kotak sarang, terdapat pergerakan di situ. Hah, tentu dah beranak ni..Aku terus meneliti di dalam kotak dan aku dapati ada empat ekor semuanya. Dua ekor
daripadanya berbadan merah… bakal mengikut bulu ibunya berwarna putih. Seekor lagi berwarna kelabu..mungkin ikut bapanya dan yang akhir sekali berwarna hitam gelap dengan sedikit belang cerah…hah yang ini mungkin ikut datuknya…

Seperti biasa aku akan meninjau sangkar yang lain untuk menambah makanan dan minuman mereka. Bila aku ke sangkar anak yang di bahagian bawah, aku dapati seekor daripada anak arnab dah mati. Huh huh sedih. Anak arnab yang dibeli dari Cikgu Siti di Changlun hari tu dah mati. Terdapat kesan cirit di bahagian belakang. Ini mungkin gara-gara aku memberi dedaun hijau untuk anak-anak tu. Sebenarnya aku hanya beri beberapa helai untuk mencuba sahaja.
Aku ke sangkar tengah dimana ditempatkan anak-anak Anggora dan anak kampong kelabu bersama seekor anak dari Changlun. Sungguh hiba di hati bila aku dapati seekor lagi anak arnab gebu telah kaku di dalam sangkar. Kini hanya tinggal 2 ekor anak arnab Changlun yang tinggal. Aku tak berapa pasti kenapa anak yang seekor ini mati. Yang aku tahu, anak aku sering bermain-main dengannya kerana bulunya yang gebu dan yang paling comel dari yang lain. Inilah resam kehidupan, ada yang datang dan ada yang pergi. Buat haiwan mereka tak dipertanggungjawab apa-apa tetapi buat kita manusia, perlu buat persiapan dan amalan yang banyak untuk menjadi bekalan di hari yang tak akan ada lagi akhirnya.


No comments:

Post a Comment