Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Monday, March 15, 2010

Itam merasmikannya

Salam semua,
Alhamdulillah kelahiran pertama untuk bulan ini dimulakan oleh Si Itam. Ianya juga merupakan kelahiran sulung untuk Si Itam. Itam adalah anak generasi kedua si Koko. Bapa kepada anak Si Itam ialah tak lain dan tak bukan Si Tompok, baka pedaging NZ dari Mutiara Kristal. 7 ekor anak dilahirkan pada hari Ahad, 14 Mar 2010. Aku hanya mengetahui kelahiran ini pada sebelah petang kerana pada sebelah pagi aku ke B. Pulau menghantar anakku menyertai program remaja di sana. Anak-anak Itam bersaiz kecil tapi aku berharap mereka akan membesar mengikut baka si Tompok.

Cermai & Labu yang mengikut perkiraan aku melahirkan anak pada hujung minggu tidak menunjukkan tanda-tanda bunting. Aku telah kahwinkan semula mereka. Kapas, ibu Anggora telah mula sibuk membuat persiapan untuk kelahiran anaknya. Tarikh due si Kapas ialah pada Khamis nanti, 18 Mar 2010. Ada se ekor lagi doe yang telah juga membuat persiapan kelahiran, si Whitey baka Lionhead. Aku tiada rekod telah kahwinkan doe ini. Mungkin "mating" telah berlaku semasa "outing". Aku pernah mengeluarkan beberapa ekor dari arnab tu dari sangkar mereka untuk bermain-main di kawasan tanah lapang. Patut lah dah beberapa kali aku cuba untuk kahwinkan Whitey, ia tak berminat langsung. Rupa-rupanya dah ada yang berpunya....

Aku menganggarkan pada hujung tahun ini jika kesemua ibu (15) yang ada melahirkan anak dengan purata 5 ekor anak betina setiap kali, dan anak tu dapat pula melahirkan anak (15x5x5) , aku memerlukan sekitar 375 sangkar untuk menempatkan mereka. Wow, banyak nya. 
Buat masa ni, aku bersedia menjual daging arnab dengan harga promosi RM35/kilo. Bekalan amat terhad. Insya Allah hujung tahun nanti baru boleh buat iklan besar-besaran.

No comments:

Post a Comment