Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Wednesday, March 17, 2010

Kelahiran kedua Mac 2010

Salam,
Whitey, ibu baka Lionhead yang dibeli pada Dis tahun lepas telah melahirkan anak pada awal pagi tadi. Malam tadi sekitar jam 12 bila aku memeriksa sangkar Whitey, belum ada bulu-bulu badannya yang dicabut untuk menunjukkan saat kelahiran sudah hampir. Pagi tadi sebelum keluar ke pejabat, aku menjenguk sekali lagi dan aku dapat melihat bulu dan kesan darah pada sangkar Whitey. Mulanya aku ternampak 2 ekor anak Whitey di atas lantai sangkar. Salah seekor daripadanya agak sejuk dan terdapat kesan luka pada kakinya. Se ekor lagi badannya agak suam, suhu badan yang normal. Aku mencari jika ada anak lain yang dilahirkan. Sedih bila aku dapati ada 2 ekor lagi anak tapi hanya tinggal bahagian kepala sahaja. Terdapat kesan luka pada bahagian badan mereka. Mungkin ia adalah kerjaan tikus durjana. Mungkin juga kesilapan aku kerana tidak memaksa si Whitey membuat sarang anak dalam kotak sarang yang disediakan. Whitey memilih untuk membuat sarang di atas lantai sangkarnya.

Aku telah memasukkan kedua-dua anak yang masih hidup dalam kotak sarang. Harap-harap Whitey akan menerima tindakan aku tu. Susah juga binatang ni pun. Niat aku untuk menjaga anaknya tapi mungkin pada Whitey aku ni nak mengacau aje. Dari pengalaman lepas kemungkinan anak yang luka itu akan dimakan oleh ibunya. Ini adalah cara fitrah Allah jadikan untuk haiwan menjaga keselamatan diri dan anak yang lain. Aku kena periksa semula bila balik kerja petang nanti. 


Balik dari kerja aku terus menjenguk sangkar Whitey. Seperti sangkaan aku, anak yang luka tu dah menemui Penciptanya, cuma ia taklah ditelan oleh ibunya. Kini hanya tinggal se ekor sahaja anak Whitey yang masih hidup. Harap-harap ia dapat membesar dengan baik. Aku masih perlu memeriksa perkembangan anak ini setiap hari.


Ada satu lagi perkembangan yang menghairankan aku. Cincin yang beranak lima tempohari telah didapati mati. Kesian tengok anak-anaknya yang masih kecil tu (lahir 21 Feb) tak sampai sebulan dah kehilangan ibu. Di sangkar ini juga Cinlun, ibu baka Chincilla yang tengah bunting mati (14 Feb 10). Aku kurang pasti samada terdapat dawai yang tak sesuai atau tikus yang bermain di malam hari sekitar sangkar menyebabkan kematian ini. Ya, suatu misteri di sangkar ini! Kematian tentunya telah ditakdirkan Allah tapi biasanya ada sebab musabab atas sesuatu kejadian itu. Di mana nak letak anak-anak si Cincin tu lepas ni?


Kemungkinan besar jumlah doe yang melahirkan anak tidak seperti jangkaan awal aku. Tak ada sejarah baru agaknya bulan ini. Beberapa ekor ibu yang dijadualkan kelahiran sebelum ini tak menjadi. Aku telah kahwinkan semula beberapa ekor yang dah hampir tarikh kelahiran. Aku hanya merekodkan tarikh ia dikahwinkan tetapi masih tak tahu cara untuk memeriksa samada ia menjadi atau tidak. Aku mencuba beberapa kali tapi tak berjaya, kaedah "palpate" iaitu memeriksa perut ibu arnab samada terjadi benih seperti bebola guli setelah 2 minggu dikahwinkan. Aku perlu belajar secara pratikal dari taiko-taiko arnab tentang perkara ni. Satu lagi kaedah ialah mencuba mengahwinkannya sekali lagi tapi ada risiko terjadi dua pembenihan. Biasanya arnab betina akan menolak dari dikahwinkan sekali lagi bila ia telah bunting.

No comments:

Post a Comment