Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Tuesday, June 15, 2010

Bulan akhirnya disatukan dengan Suria

Alhamdulillah, Bulan akhirnya berjaya disatukan dengan Suria. (sekali baca takut juga dengarnya, macam dah nak kiamat...semoga jadi peringatan buatku). Baka Lop Ear ini adalah antara baka terawal yang dibeli (8 May 2009) tapi entah kenapa tak pernah berjaya aku satukan. Aku telah membawa Bulan untuk dijual pada Ekspo di Seberang Jaya tempohari. Dah nak let go sebab tak produktif langsung. Semasa berada di Ekspo aku nampak riak-riak biang si Bulan bila aku letakkan anak-anak kacukan si Suria dalam sangkar yang sama. Terfikir juga selepas itu untuk aku cuba kahwinkan Bulan bila hapis ekspo nanti.

Bulan bersama anak-anak Suria.

Setakat pengalaman aku, baka lain dalam peliharaan aku yang agak susah disatukan ialah NZW. Pernah aku  bawa "Sayong" ke Taman Arnab Zamrud tapi tak berjaya disatukan. Biasanya aku akan periksa warna alat pembiakan betina samada berwarna kemerahan atau pink yang menandakan ia sesuai untuk disatukan. Waktu awal pagi dan lewat petang merupakan masa yang paling baik untuk aktiviti pembiakan.

Aku bercadang untuk menambah induk pedaging tapi setakat ini belum sempat menyediakan sangkar tambahan. Dawai dan peralatan lain telah dibeli sebahagiannya tapi aku agak kesempitan masa untuk membuatnya. Insya Allah aku akan cuba buat dan siapkan dalam masa 2 bulan dari sekarang...

No comments:

Post a Comment