Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Thursday, December 23, 2010

Tambahan baka pedaging

Salam sejahtera semua.
Semasa aku dan keluarga bercuti di ibu negara pada hujung minggu lepas, aku sempat mengambil peluang melawat salah seorang penternak arnab pedaging di Negeri Sembilan. Perjalanan aku dari KL mengambil masa 1 jam lebih untuk tiba ke lokasi yang dituju. Kalau aku lajak sikit lagi, boleh sampai ke rumah mertua aku di Alor Gajah.
Terdapat 3 jenis baka pedaging yang dipelihara: Flemish Giant, NZ White dan Giant Chincilla. Ada juga baka lop ear tapi aku kurang pasti jenisnya. Aku membeli 2 anak FG betina untuk disatukan nanti dengan Akbar, baka FG yang telah dibeli tempohari, se ekor tiap-tiap satu NZW jantan dan Chincilla jantan. Mereka juga akan dipasangkan dengan Labuchi (Chincilla) & Meru(NZW) yang telah berada di KAA sejak pertengahan Okt lepas.
Sedikit perkembangan.
Akbar telah berjaya menjadi bapa setelah berjaya membuntingkan Mek Tam dengan kelahiran 5 ekor anak. Sayong juga telah dikahwinkan dengan Akbar dan insya Allah pertengahan Januari tahun depan, hasilnya akan dapat dilihat.

No comments:

Post a Comment