Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Wednesday, September 28, 2011

Cerita si "Bahau", baka Flemish Giant

Salam sejahtera,
Ingin berkongsi tentang si Bahau induk Flemish Giant yang baru melahirkan anak hujung minggu lepas. 6 ekor anak telah dikurniakan Allah hasil perkahwinannya dengan Akbar. Ini merupakan kelahiran kali ke-3 buat Bahau. Pada kelahiran sulung, 6 anak telah dilahirkan (26 Mac 11) dan kemudiannya setelah 2 kali perkahwinan tidak berjaya Bahau telah melahir se ekor anak sahaja pada kelahiran ke-2 (23 Jul 11).

Akbar , sedia berkhidmat.....
Sepatutnya Bahau boleh melahirkan banyak anak jika pemeriksaan bunting (palpating) diadakan. Teknik pengesahan bunting peringkat awal masih lagi belum menjadi suatu kemahiran aku. Pada lingkungan 2 minggu sepatutnya telah boleh dirasakan seperti biji-biji anggur dalam kandungan induk. 

Kini generasi kedua baka pedaging dari induk pertama yang dibeli telah mula melahirkan anak. Baka kacukan semakin berkurangan. Baka pedaging atau kacukan pedaging telah mula mendominasi sangkar yang ada di KAA. Aku masih mengikuti tumbesaran anak-anak pedaging yang dilahirkan berbanding jenis pallet yang diberikan. Sebahagian besar diberikan pallet biasa dan sebahagian kecil sahaja mendapat pallet Gold Coin. Untuk tujuan komersial memang tak menguntungkan dengan memberi makan pallet premium jika harga daging yang dijual hanya RM30/kilo. Harga Gold Coin dah menghampiri RM40 seguni.

Cita-cita untuk membesarkan lagi ternakan ini masih difikirkan jika rakan kongsi dan lokasi yang sesuai ditemui. Tanah tempat aku menumpang ni tak lama lagi akan dibuat rumah di atasnya. Adik aku dah menyatakan hasratnya untuk menambun tanah, mendapatkan plan rumah dll.

2 comments: