Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Saturday, December 26, 2009

Petang - pilihan Anggoraku

Alhamdulillah petang ini (26 Dis 09) Anggoraku dah beranak untuk kali ke dua. Kelahiran pertama pada September lepas pada sebelah petang dan kali ini juga pada sebelah petang dan rasanya akan berterusan begini untuk kelahiran seterusnya bagi Anggora ini (ANG2). Kali ini kelahirannya sekitar 6:30petang, lewat sedikit berbanding pada dengan kali yang pertama dulu. Pada ketika kelahiran, aku sedang sibuk mendapatkan sedikit dedaun hijau dihadapan rumah. Bulu yang dicabut dari badannya terlalu sedikit untuk menutupi kesemua anak-anaknya. Aku telah mengambil inisiatif memotong sebahagian dari bulunya untuk dibuat penutup anak-anaknya. Jumlah anak (kits) bertambah se ekor kepada 5 ekor. Sebenarnya Anggora ini telah menunjukkan riak untuk beranak hampir seminggu yang lalu dimana ia dah mula sibuk menggumpulkan segala bahan yang ada didalam sangkarnya untuk dibuat pelapik. Aku berharap kali ini semua anaknya akan hidup dan membesar dengan baik. Anak kelahiran pertama semuanya telah mati. Ada yang mati kecil dan ada yang mati setelah berumur lebihkurang 9 atau 10 minggu. Sedikit kebimbangan aku ialah Anggora jantan (buck) yang dikacukkan adalah dari ibubapa yang sama (dua beradik). Daya tahan pada anak kelahiran seperti ini agak lemah dan kemungkinan mati dalam tempoh 2 bulan adalah besar.

Aku bercadang untuk mempercepatkan sedikit tempoh untuk dikahwinkan semula selepas ini memandangkan ia masih muda. Tentunya selepas ini aku akan menggunakan buck yang lain.

2 comments:

  1. Tahniah. Anak anggora ni akan dijual ke? kalau ye nak booking le... :)

    ReplyDelete
  2. Salam Diddy, insya Allah kalau mereka semua membesar dan sihat, sy akan reserve utk anda.

    ReplyDelete