Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Monday, April 4, 2011

Mac yg telah berlalu

Salam sejahtera,
Pejam celik pejam celik, sebulan dah berlalu. Begitu cepat sekali masa berlalu. Uban di kepala dah makin bertambah. Tak lama lagi mungkin semua rambut di kepala tinggal yang putih shj. Berkongsi warna dengan sebahagian besar bulu arnab yang ada di KAA. Jadi bapak arnab ?? Hah ha.. Pembantu rumah jiran sebelah memang menegur aku dengan panggilan "bapak".
Bulan lepas hanya ada 7 induk yang melahirkan anak. Dua kelahiran adalah buat kali pertama. Lynna anak kacukan English Spot telah melahirkan 4 ekor anak. 2 anak mati semasa kelahiran dan 2 lagi mati pada keesokan harinya. Induk muda ini mungkin tak pandai nak susukan anaknya lagi. Tak nampak ada persiapan seperti cabut bulu dalam kotak sarang yang disediakan. Setelah hari ketiga baru nampak dia mencabut bulu, tapi anak-anaknya dah tak ada lagi. Kesihan si Lynna.
Berbanding dengan "Bahau" anak Flemish Giant yang dibeli tempohari, persiapannya memang awal. Jerami padi yang dimasukkan dalam sangkar telah dipungut dan diletakkan hampir seminggu sebelum tarikh kelahiran. Alhamdulillah 6 ekor anak telah dilahirkan pada tarikh yang dijangkakan.


Minggu lepas 6 ekor arnab telah disembelih untuk kawan-kawan anakku. Mereka berpesta BBQ sakan.

Tambahan reban arnab baru siap tapi sangkar masih lagi dalam pembinaan. Slow and steady je. Hari minggu baru sempat buat. Sangkar lama tu tinggal 4 sel aje yang masih digunakan. Lain-lain yang berkarat lantai tak boleh digunakan lagi.

No comments:

Post a Comment