Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Monday, May 3, 2010

April yang telah berlalu

Sepanjang bulan April 2010, terdapat 6 ibu yang telah melahirkan anak. 4 ekor adalah ibu muda yang baru pertama kali melahirkan anak. Mek Tam, Kunyit, Kabu, Cak. Semuanya kecuali Cak melahirkan hanya se ekor anak. Malang sekali semuanya tak hidup lama. Mek Tam kemungkinan tak pandai menyusu lagi dan anaknya mati pada hari kedua setelah dilahirkan. Kunyit dan Kabu masing-masing telah meninggalkan kepala anak sahaja. Badan anak telah dimakan oleh mereka. Mungkin kerana ketiadaan kotak sarang yang sempurna menyebabkan mereka berkelakuan demikian.
Hanya anak Cak yang hidup membesar dengan baik sehingga hari ini. Harap-harap anak kacukan dengan bapa Lop Ear ni akan membesar sehingga dewasa dan membiak pula.
Fuffy dan Comot pula pernah melahirkan anak sebelum ini. Anak Fuffy dah mula keluar dari kotak sarang. Hanya 2 ekor yang tinggal dari 3 kelahiran. Aku tak nampak langsung bayang yang se ekor lagi. Comot melahirkan 2 ekor anak tapi telah mati bila aku temui. Kemungkinan anak yang dilahirkan tak cukup hari sebab nampak agak kecil je. Faktor ketiadaan kotak sarang juga merupakan penyebab anak-anak Comot mati. Untuk masa depan aku kena sediakan kotak sarang dalam sangkar si Comot ni.
Bulan ini, insya Allah akan ada 11 ibu yang dijadualkan melahirkan anak. Harap-harap kadar kematian akan menurun mendadak dengan persiapan awal untuk mereka.

No comments:

Post a Comment