Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Monday, August 2, 2010

Kejora lahirkan 5 anak

Pulang dari kerja, aku ke sangkar arnab seperti biasa memberi makan dan minum pada arnab-arnab peliharaan ku. Sampai saja ke sangkar Kejora aku ternampak ada benda bergerak-gerak dalam kotak sangkar. Alhamdulillah, setelah diperiksa aku dapati ada 5 ekor anak telah dilahirkan. Mengikut rekod aku, Kejora hanya akan melahirkan anak pada minggu depan. Memang tak betul rekod tu. Kemungkinan besar Kejora telah berkahwin pada hari ianya dibeli. Patutlah Kejora nampak agak garang sedikit kebelakangan ni. Alhamdulillah tindakan aku meletakkan kotak sarang lebih awal telah menyelamatkan suasana. Tak lah seperti yang terjadi sebelum ini dimana ada salah seekor  arnabku yang telah kehilangan anak disebabkan aku tidak menyediakan kotak sarang lebih awal.
Kejora di sebelah anak-anaknya
Kejora dan anak-anaknya telah dipindahkan ke sangkar yang mempunyai lubang sangkar yang lebih kecil. 

Kelahiran seterusnya mengikut jadual aku ialah pada 7hb ini. Walaubagaimanapun mungkin juga ada satu atau dua kelahiran yang tak berjadual seperti yang berlaku pada Kejora. Aku berdoa agar semua kelahiran pada bulan ini akan berjaya dengan kadar kematian paling minima.


No comments:

Post a Comment