Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Monday, August 2, 2010

Perasmi bulan Ogos-Mutiara


Salam.
Mutiara baka Hotot merasmikan kelahiran untuk bulan Ogos 2010. Malam tadi tengok si Mutiara ni dah sibuk mencabut bulu-bulunya. Sekitar pukul 11mlm ia masih lagi mencabut bulu.
Rumput dan bulu untuk dimasukkan dalam kotak sarang

Rumput kering memang telah dimasukkan sehari dua sebelum tu. Mutiara telah penuhkan kotak sarangnya dengan rumput tersebut.
kotak sarang yg penuh dengan rumput
Ingat nak tunggu lama lagi tapi malas pulak bila asyik berlawan dengan nyamuk. Entah pukul berapa tak tahulah anak-anak Muitiara tu muncul ke alam ini. Pagi ni aku terus jengok dalam kotak sarang si Mutiara tu. Nampak macam 5 ekor anaknya. Harapan aku semuanya akan membesar dengan baik tanpa gangguan makhluk lain.
Anak Mutiara yang kemerahan 
Tikus merupakan makhluk utama yang mengganggu anak-anak arnab aku buat masa ni. Aku sedih melihatkan Sayong kehilangan semua 5 anak-anaknya angkara tikus. Pada hari ketiga habis anak-anak Sayong hilang tak nampak bayang. Ini kesilapan aku juga kerana lubang sangkar Sayong yang agak besar membolehkan tikus masuk. Sebelum ini aku telah berjaya memerangkap beberapa ekor tikus tapi masih ada saki baki yang tinggal. Aku juga sedang menggunakan racun berbentuk biji-biji halus untuk menghilangkan tikus tu.

Untuk masa hadapan, semua ibu yang akan melahirkan anak akan dipindahkan ke sangkar yang menggunakan saiz dawai kecil.


1 comment:

  1. salam..
    saye liyana..
    i want 2 sell of of my bunny,do u interested??
    skrg nie, saye da ade lebi kurg 70 eko arnab,baka tempatan..harap pihak en, dpt respon msg ini. terime kasih :)

    pape hal leh email saye
    tpolz_cencergurl@yahoo.com.my

    ReplyDelete