Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Wednesday, May 20, 2009

Anak kampung


Pada hari Ahad 29 Mac 2009 aku telah berkunjung ke rumah sepupu aku yang pelihara arnab tu. Nak tinjau-tinjau melepaskan geram lihat arnab jenis telinga jatuh, Lop Ear. Sampai sahaja di sana bapa saudara aku beritahu bahawa sepupu aku telah ke rumah kawannya di Penaga (kampung Izan, kawan aku yang baru melahirkan anak) untuk mendapatkan anak arnab untuk aku. Tak sabar aku nak balik tunggu kat rumah nak tengok tambahan stok baka kampung.

Petang tu sepupu aku hantar lima ekor anak arnab kampung yang comel-comel. Seronok betul aku. Ada yang warna putih, ada yang warna oren. Aku letakkan semua dalam sangkar dibahagian bawah. Pada masa tu aku telah meletakkan sangkar arnab dibahagian belakang rumah.

Malang sungguh nasib aku, suatu petang (8 Apr 09) selepas balik dari kerja aku menjengok arnab-arnab tu di sangkar mereka. Aktiviti ni dah hampir menjadi rutin harian aku sejak mula pelihara arnab ni. Aku terkejut bila mendapati 3 ekor daripada anak arnab tu dah keras, mati. Mula-mula aku ingatkan anak aku yang cekik mereka tapi tak mungkin sampai 3 ekor sekali. Aku sendiri tak tahu sebenarnya kenapa 3 ekor mati sekaligus pada suatu masa. Sedih hu hu.. Tapi itulah cabaran mula membela binatang ni. Selepas tu aku letakkan yang 2 ekor lagi dibahagian atas bersama si kelabu. Aku letakkan dawai halus dibahagian belakang sangkar untuk menambah keselamatan arnab tu dari haiwan carnivor lain.

Dari pembacaan aku, binatang arnab ni ada ciri macam manusia. Mereka suka dibelai dan akan menjadi lebih jinak dengan kita jika kita rajin bermain dengan mereka. Suatu tazkirah pada aku sebab kurang membelai anak-anak sendiri. Semoga aku berubah menjadi seorang yang lebih prihatin pada keluarga aku dan makhluk lain disekeliling aku.

No comments:

Post a Comment