Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Tuesday, May 26, 2009

Kelahiran pertama



Jam menunjukkan hampir 12 tengah malam dan aku mula membuat persiapan untuk berhenti dari pekerjaanku menyiapkan sebuah lagi sangkar untuk arnab aku. Seperti biasa aku akan meninjau dan melihat arnab-arnab yang berada di depan rumah. Di sangkar tiga tingkat dekat dengan paip air di satu penjuru porch rumah tu, aku lihat makanan arnab dah hampir habis. Hah, makhluk ni memang aktif waktu malam, jadi aku kena tambah sikit lagi makanan diaorang, baru boleh diaorang kunyah malam nanti. Selesai meletakkan makanan di sangkar tiga tingkat tu, aku ke sangkar satu tingkat dimana aku meletakkan tiga ekor jantan dan satu ekor ibu yang sedang menunggu hari.

Semasa menjengah ke sangkar si ibu “Koko” aku melihat dia dah sibuk memperkemaskan tempat untuk dia melahirkan anak nya. Ha, dah nak beranak ni, aku menjangkakan akan mendapat kelahiran pertama arnab peliharaan aku. Aku sebenarnya tak sabar melihat arnab-arnab peliharaan aku membiak. Kebanyakan arnab yang aku beli masih kecil berumur lingkungan 2 bulan. Kena tunggu lima atau enam bulan baru nak matang dan boleh membiak. Lambat tu..Itulah sebabnya bila hari tu aku nampak ada arnab dewasa yang di jual di kedai haiwan di K. Batas tu, aku terus membeli sepasang. Atas sifat tak sabar tu lah aku sanggup bayar dengan harga yang mungkin orang lain tak sanggup bayar. Pada pandangan aku, sebaik sahaja anak ni dah membiak nanti, dapat baliklah pulangan pada pelaburan aku tu. Alhamdulillah dalam jangkamasa lebihkurang sebulan setengah, aku dah mula nampak untuk mendapat hasilnya.

Pada pagi Isnin 25 Mai 09, aku melihat ke dalam sangkar Koko dan tepat sekali telahan aku. Aku ternampak ada benda yang bergerak-gerak dalam sarang arnab tu. Alhamdulillah, arnab aku dah beranak. Aku ternampak seekor anak arnab terletak berjauhan sedikit dari kumpulan yang lain. Merah dan bulat anak arnab tu diseliputi sedikit bulu dari ibu arnab tu. Tak sempat aku nak mengira berapa jumlah anak-anak arnab tu semua. Tak sempat kerana aku perlu menghantar anak perempuan ku menaiki bas yang telah menunggu di tepi jalan. Menjelang petang, aku mendapat panggilan telefon dari anakku. Abah, ada 7 ekor semua anak arnab tu.

No comments:

Post a Comment