Arnab untuk dijual

  • Anda ingin miliki arnab? Sila hubungi saya di 019-4944498 atau datang sendiri ke 1852 Kampung Tersusun Pongsu Seribu, Kepala Batas

Wednesday, May 27, 2009

Arnab Kampung Pelet



Aku mengetahui mengenai arnab di Kampung Pelet daripada salah seorang sahabat dari jaringan WargaKilang.com. Arnab yang dipelihara di Syarikat Mutiara Kristal tu merupakan salah satu tambahan daripada usaha syarikat yang menternak kambing, puyuh, keli dan pelbagai pokok. Syarikat bumiputera ini banyak membekalkan daging dan susu kambing kepada pengguna. Aku tak berapa tahu secara mendalam cuma sedikit sebanyak daripada laman web syarikat. Aku dimaklumkan bahawa arnab adalah ternakan sampingan sahaja buat syarikat ini.

 Syarikat mengimport arnab bersama dengan kambing yang dibeli dari New Zealand. Kira tempat ni baka tulen (pure breed). Sebab tu agaknya harga anak-anak yang ditawarkan mungkin agak mahal pada aku. Kali pertama aku dan anak-anak aku melawat ke sini, kami dimaklumkan belum ada kelahiran anak kerana arnab-arnab tu baru sampai dalam sebulan lebih aje. Pada masa tu, ibu-ibu arnab telahpun diasingkan dalam sangkar khas untuk ibu yang akan melahirkan anak.  Arnab yang berada disini aku lihat memang bersaiz besar.  Aku pernah membela arnab jenis kampung beberapa tahun dulu tapi saiznya kecil dan sederhana sahaja.  Kalau tak silap pada masa tu dalam satu peringkat, arnab yang aku ada pelihara melebihi 100 ekor.  Tapi cara aku pelihara adalah dengan mencampurkan semuanya dalam satu atau dua sangkar sahaja.  Pembiakan cara tak terkawal sebegitu memang akan menghasilkan anak yang berganda-ganda. Semua keturunan ada, dari yang kecil sampailah yang dewasa.

Sifat yang ada pada arnab ialah mereka tak boleh terkejut dengan binatang lain seperti anjing dan sebagainya. Pengalaman sedih aku pada masa dahulu ialah arnab aku mati bergelimparan akibat daripada anjing liar yang berkeliaran pada waktu malam. Pada suatu ketika, hampir semua arnab mati disebabkan oleh anjing-anjing liar tu. Aku percaya anjing-anjing tu main-mainkan arnab tu, digigit dan dibiarkan mati. Sedih hu hu.

1 comment:

  1. salam...selamat menternak arnab...letak ler shoutbox...senang nak interaksi...:D

    ReplyDelete